El passat mes d’agost de 2026 es va publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya la Llei 13/2026 de 3 d’agost que modifica el Codi Civil de Catalunya en matèria de suport per les persones amb discapacitat.
- Quan entra en vigor la Llei 13/2026?
Si bé la Llei es va publicar al DOGC el passat 4 d’agost, la disposició no entrarà en vigor fins el 4 de febrer de 2027.
- Quines novetats introdueix?
La llei reforma tot el Títol II del Llibre Segon del Codi Civil de Catalunya, no obstant, els canvis que al nostre parer son més significatius son els següents:
- Diferenciació entre la protecció dels menors d’edat i els suports de capacitat que necessiten les persones majors d’edat.
- En el cas dels majors d’edat, es crea una divisió entre aquells suports no formalitzats (és a dir adoptats “de fet” sense la intervenció d’un Jutge o Notari) i els suports formalitzats (a través d’uns poders preventius notarials, assistència constituïda en Escriptura Pública o resolució judicial).
- S’elimina el “guardador de fet” i es parla de suport no formalitzat, que pot consistir en una ajuda per voluntat de la persona, un consell a una decisió jurídica, suport en tràmits i actes de la vida quotidiana o sobre béns d’escassa rellevància. No obstant, per actuar davant entitats financeres, autoritat judicial, registres i notaris és necessari que el suport estigui formalitzat.
- S’introdueix una nova regulació pels poders preventius.
- Només modifica el llibre Segon del Codi Civil de Catalunya?
El cert és que no. La modificació versa sobre la regulació de l’exercici de la capacitat jurídica de les persones, per tant, indirectament afecte a altres llibres del Codi Civil de Catalunya.
Les modificacions afecten àmbits diversos, com la salut, les associacions, els testaments, les successions, la intervenció notarial i els negocis patrimonials. L’objectiu és garantir que la necessitat de suport no impedeixi per si mateixa que una persona pugui prendre decisions i realitzar actes jurídics, amb l’assistència o representació que correspongui en cada cas.
En definitiva, aquesta reforma suposa un canvi de paradigma en la manera d’entendre la capacitat jurídica, situant la persona, la seva voluntat i les seves preferències al centre.